Skoči na glavni sadržaj

Dobrodošli na stranice Turističke zajednice Jelsa

Jezik hr
  • hr
  • en
Odaberite jezik

Kontaktirajte nas: +385 (0)21 761 017

Početna stranica
Pretraži
Pretraga

Main navigation

  • Novosti
  • Vodič i informacije
    • Kako do Jelse
    • Korisne informacije
    • Servisne informacije
    • Mobilnost
    • Smještaj
    • Informacije za nautičare
    • Turističke agencije
    • Anketa
  • Destinacije
    • Gdinj
    • Gromin Dolac
    • Humac
    • Ivan Dolac
    • Jelsa
    • Otok Šćedro
    • Pitve
    • Poljica
    • Svirče
    • Vrboska
    • Vrisnik
    • Zastražišće
    • Zavala
  • Događaji
  • Gastronomija
    • Mediteranska kuhinja i filozofija
    • Restorani
    • Barovi
    • Maslinarstvo otoka Hvara
      • Maslinari
    • O vinu
      • Vinarije
  • Što doživjeti i posjetiti
    • Sunce i more
    • Kulturna baština
    • Sakralna baština i običaji
    • Aktivnosti
    • Sport
    • Dnevni itinerariji
    • Tematske rute
    • Hvarski otočki proizvodi
  • Blog
Naslovna
Galerija slika

Breadcrumb

  1. Naslovnica
Kapsula 6

Kadene

Doznajte kako pasija povezuje šest mjesta na otoku Hvaru, što Hvarane motivira da bosi, s velikim i teškim komadom drveta na leđima šetaju otočkim cestama usred mrkle noći, i zašto su liste čekanja za ovo iskustvo puno duže nego za Hermes Birkin torbe? Upoznajte fenomen koji već 5 stoljeća okuplja sve generacije otočana, saznajte kako to izgleda kada vas od glazbe koju ne razumijete prolaze trnci, i zašto na Hvaru u ovo doba godine i najtvrđa srca znaju pustiti suzu. U čemu je tajna procesije koju je UNESCO odlučio uvrstiti na listu nematerijalne baštine čovječanstva? Biti će to dan zanimljiv onima koji su skloni duhovnosti, a još više onima koje duhovnost nimalo ne zanima. Da sve ne ostane samo na duhu pobrinuti ćemo se naknadno i za vaše tijelo.

KADENE

Osjetite nevidljive spone kojima su Hvarani vezani uz prostor svog otoka. Gdje završavaju priče a počinje stvarnost, i obratno, gdje završava stvarnost a počinju priče?

Jeste li ikada razmišljali o običajima koji su stoljećima, kao niti nekog finog tkanja, isprepleteni sa životima ljudi, obilježavajući i formirajući ljude na određene načine, a da ljudi toga često nisu niti svjesni.

Nije li ponekad život zahtjevan, i sve što vam treba je tiha, ali postojana pomoć na životnom putu. Čini li vam se povremeno da je u ovoj civilizaciji bezuvjetna ljubav jednostavno nestala i osjetite li zbog toga melankoliju, ili možda tugu. Osjećate li nedefinirani osjećaj krivnje i pitate li se odakle dolazi? Je li Vam ikada palo na pamet kako bi bilo prekrasno kad ne bi postojao strah; kad bi postojala samo vjera, nada i ljubav. I postoji li mjesto na kojemu je to moguće?

Na sva ova i mnoga druga pitanja može vas potaknuti jedna hvarska noć. To nije noć u nekom hvarskom klubu, iako je po njima Hvar trenutno najpoznatiji. Ova je noć vezana za drugačiji klub, nešto je zahtjevnija, zanimljivija i puno uzbudljivija. Idealno bi bilo da iskustvo noći sa Velikog četvrtka na Veliki petak iskusite osobno i „u živo“. Ukoliko to niste u mogućnosti, danas je naš zadatak isprovocirati Vaša pitanja, i povesti vas na put traženja odgovora. Drži se da je tradicija nošenja križa u noćnoj procesiji s Velikog četvrtka na Veliki petak stara preko 500 godina; najstariji
pisani podaci o njoj potječu iz prve polovice 16. stoljeća. Njezin se nastanak povezuje s praksom pokorničkih procesija koje su u to vrijeme prakticirale tzv. bičevalačke bratovštine po Zapadnoj Europi, a koje nemaju baš nikakve veze sa 50 nijansi sive. Povezana je i sa događajem koji se zbio u Hvaru 6. veljače 1510. godine kada je, kako kažu neki povijesni izvori, u jednoj privatnoj kući prokrvarilo malo kućno raspelo koje se danas čuva u hvarskoj katedrali.

Ova najpoznatija procesija nije i jedina otočka procesija u kojoj se spomenute noći slijedi križ. I mještani Dola silaze do Staroga Grada i vraćaju se u Dol. Mještani Svete Nedjelje idu do Jagodne i nazad. Mještani Poljica idu u Zastražišće, a mještani Zastražišća u Poljica. Mještani Gdinja idu u Bogomolje i obratno. Mještani Sućurja kruže putevima oko svoga naselja. Sve se te procesije zapravo odvijaju tek u jutarnjim satima i iako je smisao i namjera ista, one su energetski i emotivno neusporedive sa iskustvom procesije Za Križen o kojoj danas pričamo.

Kao što se sve u životu mijenja, čini se da se je i način održavanja ove procesije kroz povijest mijenjao. U početku su se samo dva susjedna sela posjećivala, da bi s vremenom nastalo ovo što imamo danas: u spomenutoj noći, u krugu od nekih 20tak kilometara što ga čine mjesta Jelsa, Pitve, Vrisnik, Svirče, Vrbanj i Vrboska iz župnih crkava istovremeno, u 22 sata, kreće šest zasebnih procesija. Procesije se kreću u smjeru kazaljke na satu. Svaka procesija ulazi u svaku župnu crkvu kao i u neke manje crkve, pohoditi svečano uređen Božji greb (Isusov grob), a završavaju povratkom u ishodišnu župnu crkvu u jutro Velikog petka.

Oduvijek se pazi da se dvije procesije ne susretnu, jedna pri izlazu, a druga pri ulazu u neko mjesto, što zbog poštivanja reda, što zbog vjerovanja da to donosi nesreću. Nekada je sve bilo nešto romantičnije i teže, pa su se procesije kretale starim makadamskim putovima koji su povezivali sela preko brda, kroz šume i polja dok se danas većim dijelom kreću asfaltiranim cestama. Iako je ruta unaprijed zacrtana, neke odluke ovise o
križonoši i njegovoj najužoj pratnji, kao što je izbor nekih crkava u koje će ući te odluka da li se ide asfaltnom cestom ili starim makadamskim putem. Oni koji smatraju da moraju dodatno zahvaliti na svim darovima u životu ili imaju posebne zamolbe za Svevišnjega obično se odluče na teži put. Da, može se povući paralela između procesije i stvarnoga života…

Procesija Za Križen nije samo duhovno, emotivno, energetsko, fizičko – već i prekrasno vizualno iskustvo. Na čelu procesije je križonoša koji nosi raspelo prekriveno crnim velom u pratnji nosača svijeća (toraca, kandilira i ferala) koje je sam izabrao. Svi su oni odjeveni u bijele tunike kakve su nekada nosili članovi bratovština. Vizualno je važno u kreiranju emocija.

Motiv za nošenje teškog drva križa je najčešće osobni ili obiteljski zavjet. Nosi ga se ili kao izraz pokore ili kao zamolbu ili pak u znak zahvalnosti za iskazanu milost. Neki se križonoše odluče križ nositi bosi, tek s pletenim čarapama na nogama, a za nošenje križa budući se križonoša zapisuje još kao dječak ili mladić jer svoj red poneki čekaju i više od dvadeset godina. Sve ovo naravno stvara u cijeloj priči dodatno snažan emotivni naboj.

…

Župnici u pravilu ne idu u procesiji, oni ispraćaju i dočekuju procesije iz drugih župa. U procesijama masovno sudjeluju mještani, a sve češće im se pridružuju i brojni gosti. U svakoj procesiji postoji tradicionalni poredak: naprijed je križonoša s pratnjom, za njima idu muškarci (molim lijepo!) a tek potom žene (molim lijepo!). Zanimljivo je pratiti kako se kroz godine „žensko pitanje“ rastvara čak i u najtvrđim, najpostojanijim tradicijskim okvirima. Naime, u zadnje se vrijeme primjećuje da neke žene ne žele poštivati ustaljeni poredak pa rade u redovima procesije tzv tradicionalnu smutnju. Sama procesija se putem transformira; ljudi u grupicama mole, pjevaju, a neki i razgovaraju, no tradicionalna struktura
procesije se nastoji očuvati.

Divni su trenuci procesije u kojima meditativna glazba prati duhovno putovanje. Naime, posebno odabranih 4 do 5 kantadura pjevaju Gospin plač pred Božjim grobom u svakoj crkvi na svakoj postaji procesije. Dio Plača je uvijek isti stih kojim pjevači pozivaju sudionike da tog dana posebno razmišljaju o tome tko je taj koji je na križu umro za nas: Nut mislimo ovdan danas, ki na križu umri za nas… Jezik Plača je arhaičan, a melodija, makar načelno slična, jako se razlikuje od mjesta do mjesta. Postoje iznimno katarzični trenuci ove procesije o kojima se mogu napisati knjige, a
čitatelju i dalje ne bi bilo jasno u čemu je tajna. U takvim trenucima izgleda kao da se čovjek spaja sa čovjekom i sa Bogom u vječnom trokutu katoličkog grijeha, muke i spasenja.

Otočke žene nakon svega ne izlaze iz crkve žurno, već malo zaostanu, priđu bliže Božjem grobu jer moraju procijeniti čiji je grob ljepši i osobno se na grobu pomoliti.

U ranim jutarnjim satima Velikog petka, vjernici koji nisu sudjelovali u procesiji (uglavnom djeca i starci) počinju se okupljati, svatko ispred svoje crkve, u očekivanju povratka svojih križonoša. U Jelsi je nastao i jedan novi, emotivno nabijen i gledateljima posebno zanimljiv, običaj: umorni ali nadahnuti križonoša nakon cijele noći hodanja, sa položenim križom trči zadnjih stotinjak metara procesije do župnika koji ga čeka. Križonoša klekne, a župnik poljubi i križ i križonošu te zajednički nastavljaju do crkve gdje se moli i pjeva, gdje križonoša blagoslivlja sve prisutne križem koji je ponizno i strpljivo, baš kao u maksimi Ora et Labora, nosio do svog cilja na čemu mu svi prisutni vjernici na kraju i čestitaju.

Križonoša je obavezan osigurati doručak za članove pratnje, a tjedan nakon procesije priprema se i veliki svečani ručak. Slavlje podsjeća na svadbeno, a križonoši se kupuju i pokloni. Na ručku su i muškarci i žene; lokalni muškarci radosno slave i blaguju, dok lokalne žene radosno pripremaju i poslužuju.
Koliko je procesija Za Križen ljudima važna svjedoči činjenica da se odvijala u kontinuitetu i u vrlo teškim povijesnim okolnostima. Za vrijeme II. svjetskog rata jednom su je zabranile, odnosno odobrile, talijanske okupacijske snage na način da je dana dozvola isključivo križonoši i nekolicini članova pratnje da održe procesiju! Drugi put su je potpuno zabranile njemačke okupacijske snage, ali je čudnom koincidencijom procesija održana u izbjegličkom kampu u El- Shatu u Egiptu. Ljudi su iz zbijega ponosno donijeli sa sobom križeve koje su tamo nosili i koji se i danas nalaze u
hvarskim župnim crkvama.

Procesija Za Križen uvrštena je na UNESCO-vu listu nematerijalne kulturne baštine čovječanstva 2009. godine.

Čini nam se kao da ne treba više ništa dodati. Jedva vas čekamo prošetati putevima procesije i pokazati vam na licu
mjesta detalje, one koje smo spomenuli, ali i one koje nismo.

Detaljnije o ponudi, rasporedu programa i rezervaciji možete pročitati na web stranicama www.villashvar.com.

Autor teksta: Mili Plenković & Majda Moskatelo

Autor teasera: Majda Moskatelo

Autori fotografija: Nikola Radovani & Vedran Rafael Janić

Posljednje objave

Istraživanje stavova lokalnog stanovništva o turizmu i utjecaju turizma na kvalitetu života

OBAVIJEST O ZABRANI PALJENJA VATRE NA OTVORENOM PROSTORU

Refill Hvar – Nalijte vodu za manje plastike uz podršku Zaklade za okoliš dalmatinskih otoka

Novi doživljaj na Hvaru!

Hvarski maslinari briljirali!

Nadolazeći događaji

3. Hvar Climbing Festival

19.06.2025.

Jelsa od Versa

12.07.2025. 21:00

MUDRI BRK FESTIVAL

25.07.2025. 12:00

Dan Općine Jelsa i Blagdan Velike Gospe

11.08.2025. 21:00

FEŠTA VINA

21.08.2025. 18:00

Newsletter

Vaša e-mail adresa bit će sigurno pohranjena i korištena samo u svrhu stranice tzjelsa.hr i neće se prosljeđivati trećim osobama.

KONTAKT INFORMACIJE: 

Hvar Touristik Agency
Šiberija 31, 21460 Stari Grad, otok Hvar.
Kontakt +38591 1717 580 & +38591 895 7733
www.villashvar.com


VILLAS HVAR zahvaljuje autorima i prijateljima kojim su svojom ljubavlju i angažmanom podržali naš rad u zajedničkoj namjeri izrade turističkog proizvoda koji će njegovim korisnicima omogućiti nezaboravan doživljaj otoka Hvara. Želja nam je da zajedno s nama uživate u konzumiranju cjelokupne hvarske terapije ili pojedinačnih kapsula te svojim boravkom na našem otoku ostavite trag u njegovom životu.

Download
PROŠLO S(A)VRŠENO VRIJEME
Download
PAST TIME PERFECT

Jelsa logo

Trg Tome Gamulina 1

21465 Jelsa

Tel: +385 (0)21 761 017

Email: info@tzjelsa.hr

2003. – 2025. © Turistička zajednica Jelsa. Pravila privatnosti.

Skip to content
Open toolbar Accessibility Tools

Accessibility Tools

  • Increase TextIncrease Text
  • Decrease TextDecrease Text
  • GrayscaleGrayscale
  • High ContrastHigh Contrast
  • Negative ContrastNegative Contrast
  • Light BackgroundLight Background
  • Links UnderlineLinks Underline
  • Readable FontReadable Font
  • Reset Reset