
MASTERCLASS – Kako stvoriti dramatične operske likove 01.07. – 14.07.2025., Jelsa, Hvar, Hrvatska
Cilj Masterclassa Kako stvoriti dramatične operske likove jest pomoći mladim opernim pjevačima da se osjećaju prirodno i opušteno na pozornici u specifičnim dramskim situacijama. Polaznici će razvijati svoje vokalne sposobnosti i usvojiti osnovne zanatske tehnike operne izvedbe.
Tečaj će biti usmjeren na tehničko usavršavanje i poboljšanje scenskog pokreta u skladu s individualnim potrebama i razinom razvoja svakog sudionika. Poseban naglasak stavlja se na timski rad na sceni, uključujući korištenje rekvizita i kostima. U stvaranju lika fokusirat ćemo se na artikulaciju, boju glasa i izražaj lica, kao i na druge važne aspekte. Vrlo je važno da mladi pjevači steknu samopouzdanje i jasno razumijevanje lika i njegovog razvoja kroz svaku glazbenu točku. Naučit će kako pristupiti proučavanju operske uloge i svim njezinim zahtjevima.
Radionica je namijenjena pjevačima koji žele nastupati ne samo u operi, već i u pjesmarici (lied), kao i u sakralnoj glazbi. Sudionici će imati priliku nastupiti na nekoliko koncerata: Pjesme, Musica Sacra, Poznate operne melodije i završnoj izvedbi Opernih fragmenata. Odabrani sudionici imat će priliku sudjelovati u projektu u suradnji s Državnom operom u Banskoj Bystrici.
Masterclass će se održavati u Glazbenoj školi i kazalištu u Jelsi, slikovitom primorskom mjestu na otoku Hvaru u Hrvatskoj.

Pedagoško vodstvo:
- doc. Mgr. Klaudia Račić Derner, ArtD. – pjevanje, rad na liku
Akademija umjetnosti Banská Bystrica - Mgr. art. Jana Juríčková, ArtD. – pjevanje, vokalna priprema
Glazbena i umjetnička akademija Ján Albrecht, Banská Štiavnica - Lucia Vráblicová – gluma, glumačka obuka
- Mgr. art. Daniel Simandl, ArtD. – dirigent, glazbena priprema
Akademija umjetnosti Banská Bystrica, Državna opera Banská Bystrica - Mgr. art. Peter Pažický, ArtD. – klavir, studij operskih dionica
Akademija umjetnosti Banská Bystrica - Mgr. art. Peter Dekrét – klavir, glazbena priprema
Akademija umjetnosti Banská Bystrica - Mgr. art. Zulfizar Zázrivá, PhD., ArtD. – klavir, glazbena priprema
Akademija umjetnosti Banská Bystrica
Podržano sredstvima iz javnih izvora od strane Slovačkog umjetničkog vijeća – glavni partner projekta.
Klaudia Račić Derner diplomirala je na Glazbenoj akademiji u Bratislavi, gdje je također stekla doktorat iz glazbe pod vodstvom doc. Magdaléne Blahušiakové. Već za vrijeme studija angažirao ju je Slovački narodni teatar, gdje je debitirala kao Mimi u operi La Bohème. Bila je solistica Slovačkog narodnog teatra 25 godina, nastupajući u brojnim produkcijama, a glavne uloge tumačila je uglavnom iz slavenskog repertoara. Dobitnica je brojnih nagrada na međunarodnim natjecanjima. Za nastup u glavnoj ženskoj ulozi osvojila je međunarodnu nagradu Thália i nagradu Alfréd Radok u Češkoj. Sudjelovala je na brojnim radionicama i tečajevima, uglavnom u Italiji, pod vodstvom Maestra Carla Bergonzija, te s Gabrielom Beňačkovom i Margaret Honig. Također je radila s Eliškom Pappovom, Miloslavom Sopirovom i Zlaticom Livorovom. Na poziv japanskog menadžera realizirala je niz produkcija opera i opereta (Carmen, Don Giovanni, La Traviata, Elisir d’amore, Kneginja čardaša…), s kojima je uspješno gostovala u Japanu, gdje je ujedno promovirala mlade operske pjevače. Godinama je predavala na Akademiji izvedbenih umjetnosti u Bratislavi kolegij Kako stvoriti dramatični operni lik, kroz što je razvila poseban odnos s mladim glazbenicima. Danas predaje na Akademiji umjetnosti u Banskoj Bystrici i vodi nekoliko edukativnih programa, nastavljajući s idejom pružanja prilika mladim umjetnicima.
Jana Juríčková – Slovačka sopranistica koloratura dugi je niz godina bila solistica Opere Slovačkog narodnog kazališta. Studirala je pjevanje na Glazbenoj akademiji u Bratislavi pod vodstvom doc. Magdalene Blahušiakove. Tijekom studija debitirala je 1999. kao Blondchen u Mozartovoj operi Die Entführung aus dem Serail. Od tada je ostvarila brojne uloge: Norina (Don Pasquale), Adina (L’elisir d’amore), Lucia di Lammermoor, Zerlina (Don Giovanni), Susanna (Le nozze di Figaro), Kraljica noći (Die Zauberflöte), Gilda (Rigoletto), Oscar (Ballo in maschera), Zerbinetta (Ariadne auf Naxos) i mnoge druge. Gostovala je u Narodnom kazalištu u Brnu i u Narodnom kazalištu u Pragu, a ulogu Kraljice noći izvodila je i u Japanu i Njemačkoj. Od 2016. predaje pjevanje na Konzervatoriju u Bratislavi, a trenutno je profesorica na Akademiji glazbe i izvedbenih umjetnosti Jána Albrechta u Banskoj Štiavnici.
Lucia Vráblicová završila je Konzervatorij u Bratislavi. Glumila je u brojnim kazalištima, uključujući kazalište Astorka (Romeo i Julija, Dvorac), Malu scenu (Za ručak), kazalište Aréna (Točka 0), Gradsko kazalište (Woody Allen) i Slovačko narodno kazalište (Razbijeni vrč). U kazalištu Nová Scéna nastupala je u brojnim mjuziklima, poput Madame de Pompadour, Krvna braća, Veliki Pierrot, Paganini, Limonadni Joe, Fidlovačka, Pobunjenici, Kubo, Osam žena, The Beatles (Eleanor Rigby), Mrázik, Cigani idu u nebo i dr. Glumila je u filmovima Joanina tajna, Čudesni nos, Vojtech, Ljubav na koncu, Slomljeno obećanje, Pjesma i Kraljica Harmonija. Pojavila se i u serijama: Novi život, Pravo lice, Ured u ružičnjaku, Mafstory, Zoološki vrt i Iza stakla. Poznata je i po svom specifičnom dubokom glasu u sinkronizacijama i radijskom radu.
Daniel Simandl diplomirao je orkestralno dirigiranja na Akademiji izvedbenih umjetnosti u Bratislavi, gdje su mu mentori bili poznati dirigenti Ondrej Lenárd i Peter Feranec. Studij je nastavio kod Jiříja Bělohláveka u Pragu te na ljetnoj akademiji sveučilišta Mozarteum u Salzburgu s njemačkim dirigentom Brunom Weilom. Dirigirao je baletima u Slovačkom narodnom kazalištu (Tajanstveni ključ, Bajadera), te surađivao s brojnim orkestrima, uključujući Slovački radijski orkestar, Državnu filharmoniju Košice, Državni komorni orkestar Žilina i druge. Gostovao je na opernim festivalima u Austriji, Češkoj i Mađarskoj, te surađivao s bečkim zborom Arnold Schoenberg Chor. Osnovao je ansambl Danubius Octet Singers s kojim je snimio nekoliko izdanja, a kao dirigent sudjelovao je na mnogim festivalima. Od sezone 2020/21. zaposlen je kao asistent dirigenta i zborovođa u Državnoj operi u Banskoj Bystrici, gdje također vodi Operski studio na Akademiji umjetnosti.
Peter Pažický završio je studij klavira na Akademiji izvedbenih umjetnosti u Bratislavi u klasi prof. Mariana Lapšanskog, kod kojeg je također doktorirao. Usavršavao se kod Haline Czerny-Stefańske, Eugenea Indjića i Lazara Bermana. Dvaput je pobijedio na natjecanju slovačkih konzervatorija, a bio je i višestruki pobjednik natjecanja u Hradcu Kralové i Mariánské Lázně. Dobitnik je nagrade za najbolju interpretaciju Mozartove sonate i nagrade Slovenskog glazbenog fonda. U duetu s Alešom Solárikom osvajao je brojne međunarodne nagrade i nastupao diljem Europe. Snimali su i za britansku izdavačku kuću Chandos. Kao solist nastupao je s brojnim orkestrima i održavao recitale u Slovačkoj i inozemstvu. Posebno se ističe interpretacijama Chopina. Na festivalu Chopinovo proljeće izveo je sve Chopinove valcere, a nastupao je i na EXPO-u u Šangaju. Uz koncertnu djelatnost, predaje na Konzervatoriju i Glazbenoj srednjoj školi u Bratislavi. Bio je i lektor na masterclassovima u Koreji te održava edukativna predavanja za učitelje klavira. Nedavno je pripremao i izveo značajna djela slovenskih skladatelja, promovirajući njihovu poznatu i manje poznatu glazbu.
