Dobro došli, dragi gosti!
Jako nam je drago što ste odlučili posjetiti prekrasni otok Hvar. Čak i ako ćete se na našem otoku zadržati tek kratko, upamtite da ovdje niste samo turist već naš rado viđeni gost te želimo da u svome boravku uživate do maksimuma. Stoga smo pripremili nekoliko smjernica kako bi vaš posjet bio nezaboravan i što ugodniji. Ovaj portal ‘Visit Jelsa’ na ovom linku www.visitjelsa.hr je namjenjen gostima i sadrži sve korisne i zanimljive informacije za Vas.
Dobri gosti zaslužuju dobre domaćine.
Cilj nam je pružiti visoki standard gostoprimstva.
Svaki naš gost može očekivati čistoću u svom smještaju, u restoranima i kafićima koje će posjetiti, kao i na plažama i ulicama gradova i naselja na otoku Hvaru. Očekujte ljubaznu i učinkovitu uslugu, što će vam omogućiti susretljivo osoblje. Trebate li kakvu pomoć, bilo da je riječ o manjem problemu ili hitnoj medicinskoj intervenciji, možete očekivati da će vam vaš domaćin, lokalni susjedi ili djelatnici Turističke zajednice pomoći u pronalaženju pravog rješenja. Prije rezerviranja smještaja, preporučuje se provjeriti odgovara li željeni smještaj vašim individualnim potrebama, u slučaju da primjerice dolazite s kućnim ljubimcima ili pak želite smještaj u mirnijem okruženju.
Zakonske obveze domaćina.
Za svako noćenje u hotelu ili privatnom smještaju domaćin vas je zakonski obvezan registrirati u sustavu eVisitor. Preporučujemo da zatražite potvrdu o boravku. Registracija je jednim dijelom namijenjena vašoj zaštiti, jer služi kao dokaz da vaš smještaj posluje shodno zakonskim odredbama, a također pruža referentnu točku u rijetkim situacijama kao što su nesreća ili iznenadna bolest.
Svi objekti koji nude turističke usluge imaju knjigu reklamacija i/ili nude mogućnost prigovora upravi putem interneta. Ako niste zadovoljni bilo kojim aspektom usluge koja vam je omogućena, nemojte se ustručavati uputiti pritužbu jer time možete pridonijeti budućim poboljšanjima. Savjetujemo da to napravite u izravnoj komunikaciji s domaćinima kako bi nastavak vašeg odmora bio ugodniji.
Kako uživati na otoku?
Prekrasni pogledi koji se pružaju kamo god krenete na suncem obasjanom otoku, tople jeseni i pretežito blage zime, kao i vrući ljetni dani za odmor na plaži – samo su neke blagodati ove destinacije. Nude se aktivnosti svih vrsta, od tenisa do penjanja, bicikliranja, pješačenja, hodanja, surfanja… i još mnogo toga. Također, Hvar obiluje i mnoštvom restorana, kafića i slastičarnica za opuštanje i druženje, a ne propustite i degustacije hvarskih vina i maslinovih ulja, uživanje u glazbi, filmovima i predstavama te aktivnostima i sadržajima za djecu, na koje smo izrazito ponosni.
Vjerski običaji važan su dio otočnog kalendara događanja. Svako selo slavi blagdan svog sveca prigodnom misom, nakon čega slijedi fešta, glazba i ples. Događaj koji valja posebno istaknuti je procesija koja se svake godine odvija u noći s Velikog četvrtka na Veliki petak. Riječ je o tradicionalnoj procesiji “Za Križen”, koja traje cijelu noć i obilazi se šest sela. To dirljivo, jedinstveno iskustvo privlači puno posjetitelja iz svih krajeva Hrvatske.
Zajednički podržimo lokalnu proizvodnju. Turistička industrija uvelike doprinosi gospodarstvu, stoga vam savjetujemo, želite li autentičan doživljaj, da pri kupnji proizvoda, rezervaciji smještaja, naručivanju hrane u restoranima… obratite pozornost na lokalnu ponudu. Osim što ćete svakako dobiti kvalitetniji doživljaj, potrošnjom u dućanu, vinariji, turističkoj agenciji ili restoranu potaknut ćete lokalnu ekonomiju i poduzetnike koje žive na otoku tijekom cijele godine. Zahvaljujući kupnji lokalnog proizvoda trošit će se manje energije, upotrijebiti manje plastike za pakiranje, a manje će biti i emisije štetnih tvari. Stoga vas pozivamo da budete dio održivog turizma, zajednički podržimo lokalno!
Posjetitelji koji uspostave dugogodišnja prijateljstva s otočanima često uživaju u nekim posebnim čarima otoka. Shvaćaju da ljudi koji stalno žive na otoku, a posebice oni koji se bave turizmom, uglavnom nemaju puno vremena za odmor jer dodatni poslovi u poljoprivredi zahtijevaju cjelogodišnji angažman. Berba grožđa i proizvodnja vina koja se odvija potkraj ljetne sezone glavna je atrakcija na otoku, a nakon toga u jesen slijedi berba maslina. Pomoć u branju može biti uzbudljivo iskustvo.
Centar grada nije produžetak plaže. Molimo obratite pozornost da ono što je društveno prihvatljivo na plaži ponekad nije primjereno u gradu. Unatoč tome što su plaže važan dio svakog mjesta na otoku, primjerena odjeća ipak je znak poštovanja i brige o tome da budemo svjesni mjesta u kojem se nalazimo. Stoga bismo se, kad ne hodamo više po šljunku, trebali prestati ponašati kao da smo na plaži.
Briga za otok. Svi smo odgovorni za brigu o okolišu.
Misli organski! Preporučujemo korištenje organskih proizvoda za pranje i čišćenje: dostupni su u određenim trgovinama na otoku, kao i u Splitu. I za suzbijanje insekata, posebice komaraca ljeti, postoje učinkoviti prirodni proizvodi poput citronele.
Upravljanje otpadom. Učinkovito zbrinjavanje otpada svjetski je problem. Neka svatko krene od sebe, stoga molimo nemojte bacati opuške cigareta ili sličan otpad na zemlju, plažu ili u more – koristite kante za odlaganje otpada! Ako imate psa, nemojte ostavljati pseći nered nigdje na javnim stazama, otvorenim prostorima ili privatnom zemljištu: pokupite ga i odložite u najbližu kantu za otpad.
Reciklaža. Plastična ambalaža za piće većinom se može vratiti u većim supermarketima, a za to ćete dobiti povrat novca: molimo provjerite detalje u vezi s time u mjestu boravka ili pitajte svog domaćina. Korištene baterije mogu se odložiti u posebne kutije u glavnim supermarketima. Upamtite da sav otpad mora nekamo završiti, stoga ga pokušajte svesti na minimum, a posebnu pozornost molimo obratite na to da u WC-školjku ne bacate ništa osim toaletnog papira.
Staklene boce i staklenke mogu se prati i ponovno koristiti, stoga pitajte svoje domaćine žele li ih sačuvati umjesto da ih se baca u kontejnere.
Poštujte okoliš i prirodu. Otok Hvar dom je brojnim zaštićenim vrstama biljaka, poput divljih orhideja i dalmatinskog crnog bora (Pinus nigra), a u moru postoje brojne zaštićene vrste, poput vrlo ugrožene plemenite školjke (dagnja, Pinna nobilis), periske, dupina i drugih sisavaca, kao i riba, gmazova, biljaka i koralja. Zabranjeno je branje, diranje, skupljanje i prodaja zaštićenih vrsta – sve se to kategorizira kao kazneno djelo za koje je propisana visoka novčana kazna. Ne uznemiravajte životinje, ne osvjetljavajte ih i ne dirajte jer neke od njih to neće preživjeti.
Čuvajte se.
Hidratacija. Ljeta na Hvaru mogu biti jako vruća, a čak i izvan sezone dnevne temperature mogu biti visoke. Stoga se pobrinite za dobru hidrataciju pijući običnu vodu u redovitim razmacima tijekom cijeloga dana, osobito ako ste fizički aktivni. Manje poznato je da otok Hvar ima vlastitu opskrbu čistom pitkom vodom. Održavanje hidratacije vodom ključno je za dobro zdravlje, osobito u ljetnim mjesecima, a vrijedno je znati da tijekom vašeg boravka na Hvaru nemorate kupovati vodu u boci jer je voda iz slavine odlična za piće.
Sunce i vrućina. Potrebna je zaštita od prekomjernog izlaganja suncu, bilo da ljenčarite na plaži, hodate, trčite ili vozite bicikl. Ostanite u sjeni tijekom najtoplijeg doba dana, pokrijte glavu i nemojte pretjerano izlagati kožu sunčevim zrakama. No isto tako trebali biste izbjegavati pretjerano hlađenje klimatizacijskim uređajima. Temperatura u vozilu ili zgradi ne bi smjela prelaziti razliku od oko 5 stupnjeva u odnosu na vanjsku temperaturu.
Istraživanje otoka sjajno je i neponovljivo iskustvo. Najbolje je ići s vodičem, ali uputite li se sami, provjerite znate li svoju rutu. Odjenite se prikladno, uvijek nosite vodu i mobitel sa sobom u slučaju nužde. Biciklistima se preporučuje korištenje sporednih cesta. Upozorenje: bicikli i mopedi ne smiju prolaziti kroz tunel Pitve – Zavala , dok je biciklistima zabranjen prolazak tunelom Dubovica. Karte za bicikliste mogu se dobiti u uredu Turističke zajednice ili online, putem web-stranice. Posjećujete li otok izvan ljetne sezone, sezona lova otvorena je od dva do tri dana tjedno od listopada do siječnja, a nedjeljom i tijekom cijele godine, pa se preporučuje da u to vrijeme izbjegavate šetnju izvan naselja. Detalji su objavljeni na web-stranici Turističke zajednice.
Napojnice. U Hrvatskoj su napojnice uobičajene i ta je gesta vrlo cijenjena. Mnogi turistički radnici rade samo tijekom sezone, stoga im ovaj mali znak zahvalnosti mnogo znači.
U interakciji i druženju s lokalnim stanovništvom možete produbiti svoje iskustvo u upoznavanju otoka. Uživamo u raznolikostima koje posjetitelji iz cijelog svijeta donose na naš otok. Kao domaćini, nadamo se da će naši gosti jednako uživati u upoznavanju naše kulture i poštovanju naših običaja.
Kako nam možete pomoći?
Ako bilo koji aspekt vašeg posjeta nije u skladu s očekivanjima, molimo vas da nam javite detalje u ured Turističke zajednice. Težimo najvišim standardima i uvijek pokušavamo poboljšati uvjete boravka turista. Također, na web-stranici nalazi se ANKETA o zadovoljstvu gostiju koji su boravili na našem otoku. Sudjelovanjem u njoj pomažete nam da vidimo i osjetimo destinaciju na način na koji je doživljavaju posjetitelji.
Kad god ste u ulozi turista, bez obzira na destinaciju, neka vaš utjecaj na lokalnu zajednicu bude pozitivan!
Interakcija s lokalnim stanovništvom može pridonijeti tome da vaš posjet bude posebno pozitivno iskustvo za našu zajednicu. Uživamo u raznolikosti koju posjetitelji iz cijelog svijeta donose na naš otok. Kao domaćini, nadamo se da će naši gosti jednako uživati u upoznavanju naše kulture te da će poštovati naše običaje.
Bez obzira na to kamo putovali, zapamtite da je mjesto u kojem se upravo nalazite nečiji dom. U svakoj kulturi postoje običaji kojih bi turisti trebali biti svjesni pri dolasku. U tome im mogu pomoći i njihovi domaćini, koji će u susretu s gostima koji dolaze iz svih krajeva svijeta razvijati svijest o prihvaćanju različitosti.